זמן לזוז: כשספורט ומדע נפגשים

תערוכה חדשה במוזיאון המדע ירושלים המשלבת ספורט ובריאות בחסות המדע.

החל מה-2 ביולי 2021

יש לשריין מקום ולרכוש כרטיסים מראש:

https://lp.mada.org.il/summer21

מתי עצרתם פעם לאחרונה כדי לבדוק את היכולות והמגבלות של הגוף שלכם? להבין מה נחוץ לו ולגלות מה עומד מאחורי הפעילות המופלאה שלו?

מוזיאון המדע ירושלים בחר בקיץ 2021, עם החזרה לשגרה מלאה, לחגוג את חווית החיים, בתערוכה פעילה שעוסקת בהיבטים השונים של יכולות הגוף, הספורט והבריאות.

התערוכה, “זמן לזוז” תערוכה אינטראקטיבית מחו”ל, מזמינה מבקרים מכל הגילים, לזוז ולנער מעליהם את הישיבה הממושכת מול המסכים בימי הסגר הארוכים של המגפה, עם שלושים מוצגים אינטראקטיביים שיעמידו בפניהם אתגרים שונים בעזרתם יחקרו את גבולות היכולת שלהם.

ורדה גור בן-שטרית, סמנכ״ל חינוך ופיתוח תכנים במוזיאון המדע ירושלים:

“התערוכה תוכננה להיפתח עוד לפני שידענו מה זה קורונה, אבל דווקא עכשיו היא חשובה הרבה יותר. פרק הזמן הארוך בבית וחוסר היכולת לבצע פעילות ספורטיבית גרמו לנזקים בטווח הקצר והארוך. אנחנו שמחים שהמוזיאון יכול לאפשר למבקרים, בכל הגילים, לנער מעליהם את המגיפה ולהתחיל לזוז”

גוף האדם  הוא מעבדה מצוינת – תמיד בהישג יד, מוכן לעבור בדיקות וניסויים שונים, מוכן להציג את גבולות היכולת שלנו. אך הגוף שלנו מעוצב גם על ידי הבחירות שלנו והאופן בו אנו דואגים לעצמנו ומשפרים את הרווחה הכללית של חיינו.

התערוכה משתרעת על פני כ-500 מ”ר וכוללת כשלושים מוצגים אינטראקטיביים, פותחה ונבנתה על ידי מוזיאון המדע טכנורמה בשוויץ, הוצגה בהצלחה במוזיאוני מדע נוספים באירופה וזכתה לעניין רב בקרב קהל המבקרים, צעירים ומבוגרים כאחד.

במסגרת התערוכה יתקיימו במוזיאון הדגמות חווייתיות, סדנאות, סיורים ומופעים לכל הגילים, שגם הם יזמינו אותנו להזיז את הגוף ולחקור את היבטיו השונים:

מופע קרקס

שיתוף פעולה ייחודי של צוות “קרקס בומבה” עם מוזיאון המדע בירושלים הוליד מופע צבעוני ומרשים לכל המשפחה- קרקס ישראלי מקורי- עם קטעי להטוטנות וג’אגלינג והסברים על המתמטיקה והפיזיקה שמאחורי היכולת הקרקסית, על החלקים בגוף שעובדים ואיך מלמדים את הגוף לשכלל את היכולת הפיזית.

מסלול מזרקות מים

לצד חללי התערוכה הצבעוניים, שעוצבו באופן ייחודי על ידי צמד האמנים  Brothers of Light, תאוייר גם רצפת רחבת המוזיאון החיצונית במסלול פעילות ספורטיבי וצבעוני שירוצף עשרות מזרקות מים ריצפתיות שיתיזו לגובה של 2 מטר ויציעו חוויית קיץ ספורטיבית ורטובה.

Brothers of Light מורכב מצמד האמנים (והאחים) GAB ו- Elna שהחלו את דרכם המשותפת בשנת 2015. הצמד שפועל בכמה מדיומים ציורי קיר, קנבסים, עץ ופיסול, שימוש בטכניקות אמנותיות בה יוצרים אובייקט תלת-ממדי מחיבור של חפצים שונים, ושיתופי פעולה עם מעצבי אופנה מושפע מתרבויות שונות הקיימות בסביבה בה גדלו וכן מעולם האמנות הבין-לאומי, פופ ארט ואומנות עתיקה. נולדו וגדלו בירושלים, שם קירות הרחוב הפכו להיות המקום שלהם ליצירה וביטוי שמשפיע ישירות על עולם הדימויים אותו הם יוצרים. את עבודותיהם של Brothers of Light ניתן לראות כיום בתערוכות, גלריות ואירועי אמנות שונים, בעודם ממשיכים ליצור ברחובות הערים המרכזיות בארץ ובעולם.

מרפאת הדובים

מי רוצה לשחק ברופאה וחולה? שאלתם את עצמכם פעם מה רואה הרופא/ה כשהוא/היא מסתכל/ת עמוק לתוך האוזן ולמה הוא/היא  מסנוור/ת אותנו עם הפנס? ביקור אצל הרופא/ה הוא חוויה מוכרת לילדים, אך כזו שיכולה להיות גם מפחידה.

ב”מרפאת הדובים” במוזיאון המדע ייכנסו המבקרים הצעירים לתפקיד הרופאות והרופאים  ויבדקו את הדובים “החולים”. כאב גרון, דופק מהיר או תחושת חולשה – לדובים החמודים יש סיבות מגוונות לבקר במרפאה ודרכים מפתיעות להציג את התסמינים שלהם. המשחק בכלים מוכרים של רופאות ורופאים והיפוך התפקידים יחשפו את הילדים למאפיינים שונים בגוף האדם בחולי ובבריאות ויעזרו להם לא לפחד ואולי אפילו לחבב רופאים ואת עולם הרפואה בכלל. ההתנסות עם הדובים תסייע להבין את תפקידה של טכנולוגיית המכשור הרפואי בהעצמת יכולות הרופאים לבדוק, למדוד, לדייק ולאבחן מחלות, הרבה מעבר ליכולות החושים

ממוח לכוח: הדגמה של מערכת התנועה והיציבה בגוף האדם

במוזיאון המדע ההדגמות תמיד פעילות, אבל בקיץ הקרוב אנחנו מזמינים אתכם לזוז ולהפעיל את כל הגוף! כיצד שולט המוח על פעולת השרירים? האם אפשר להזיז את הגוף בלי לערב את המוח? מה תפקיד הגידים

ומה קורה אם אחד מהם נפגע? מה תורמים המפרקים ליכולת התנועה שלנו והאם אנחנו יכולים להסתדר בלעדיהם? כיצד אנחנו שומרים על שיווי משקל והאם אפשר להתאמן ולשפר את היכולת הזו?

כיצד שולט המוח על פעולת השרירים? האם אפשר להזיז את הגוף בלי לערב את המוח? מה תפקיד הגידים ומה קורה אם אחד מהם נפגע? מה תורמים המפרקים ליכולת התנועה שלנו והאם אנחנו יכולים להסתדר בלעדיהם? כיצד אנחנו שומרים על שיווי משקל והאם אפשר להתאמן ולשפר את היכולת הזו?

בהדגמה החווייתית נכיר את מערכת התנועה והיציבה בגוף האדם באמצעות הפעלת השרירים, התנסות באמצעים מיוחדים וצפייה בניסויים מפתיעים.

סדנת בנייה: שעון חול

מה ההבדל בין השעון המוכר שעל הקיר או על היד לבין שעון חול? מה משפיע על פרק הזמן שמודד שעון חול והאם חשבתם פעם מה אפשר להספיק בפרק זמן של 20-30 שניות?

בסדנת בנייה שמיועדת למשפחות המשתתפים יבנו שעון חול מעוצב ויחקרו גורמים המשפיעים על פרק הזמן שמודד שעון החול. במהלך הסדנה המשתתפים ירכיבו שעון חול מחלקים ייעודיים תוך שימוש בברגים ואומים, וישפיעו על פרק הזמן שמודד השעון דרך מילוי כמויות חול שונות ושינוי פתח המעבר של החול בין שני חלקי השעון.  שעון החול מאפשר למדוד יכולות שונות של הגוף כמו דופק ונשימה אבל גם שיפור כושר, קואורדינציה והתמדה. המשתתפים יוזמנו לבצע מגוון משימות בפרק הזמן שמודד שעון החול שבנו ולבדוק האם חל שיפור לאחר שהתאמנו. בנוסף, בחלל הסדנה יוצב לוח קיר שיתופי גדול שבו יוכלו המשתתפים לשתף רעיונות יצירתיים למדידות של יכולות הגוף באמצעות שעון החול. 

מתחם תנועה חווייתי לקטנטנים

מתחם הכולל מגוון מתקנים לילדים בגיל שנתיים עד חמש, המתאים למשפחות עם ילדים צעירים שמבקרות במוזיאון. ההתנסות במתקנים מאפשרת לילדים ללמוד על גופם תוך פיתוח הקואורדינציה ויכולות מוטוריות שונות.

הילדים מטפסים בתנועה א-סימטרית על המוצגים, שומרים על שיווי משקל ומתכננים את התנועות שלהם, תוך התמודדות עם מצבים מאתגרים. בנוסף, המתחם כולל גם מתקנים לילדים זוחלים ומתחילי הליכה, שפותחו בהתאם לגישת פיקלר. הרציונל של גישת פיקלר הוא שיש לאפשר לכל ילד/ה להתפתח בקצב שלו/ה תוך מתן מענה לצרכים אישיים.

הורים מוזמנים לכוון את הילדים לפעול במגוון דרכים תוך כדי קריאת טקסטים הכוללים מידע על אופן השימוש במתקנים, על המתרחש בגוף בעת הפעולה ועל הערך המוסף שהמשחק מקנה לילדים.

סיור בתערוכה

הכישרונות החבויים של הספורטאים הגדולים – ספורטאים מקצועיים צריכים רגליים חזקות ושריר לב חזק כדי שיוכלו לרוץ כל כך הרבה אבל מה בנוגע לכישרונות הנוספים הנסתרים מענינו? כיצד כדורגלן בועט באופן מדויק ולמרחק גדול? מה הם הקשרים במוח שנוצרו ואפשרו לו לעשות זאת? איזו יכולת חשוב לשפר ולאמן כדי לקלוע לסל ממרחק רב וכיצד לינוי אשרם מצליחה לסיים את רצף התרגילים שלה בנחיתה רכה? בסיור נחקור ונתנסה ביכולות מפתיעות שנדרשות מהספורטאים והספורטאיות בענפי הספורט השונים ונוכל למדוד את עצמנו ולבדוק האם אנחנו בדרך הנכונה לשם.

מופע ג’אגלינג

 שיתוף פעולה ייחודי של צוות “קרקס בומבה” עם מוזיאון המדע בירושלים. מופע צבעוני ומרשים לכל המשפחה, קרקס ישראלי מקורי הכולל להטוטנות זוגית במגוון כלים, מתחילים בכדורי ג׳אגלינג, עוברים לכדורי סל, ומשם ללהטט ולהתמסר בכדורי פילאטיס ענקיים, ביויו סיני (“דיאבלו”) ובאלות קרקס. הקרקס לוקח את היכולת האנושית לקצה, קשר עין-יד-רגל-אף, כוח, גמישות, שיווי משקל ודיוק, בכל שניה שעוברת קורים כל כך הרבה דברים, זריקות, תפיסות, גלגולים, איזונים וסיבובים. אחרי המון אימונים הגוף שלנו מצליח להשלים את כל אלו יחדיו לתנועת חפצים מופלאה באוויר כשבכל שניה זה יכול להתרסק אבל הנה מגיעה עוד תפיסה חשוב הזריקה הבאה. את כל אלו מתבלים במוסיקה, אנרגיה והומור. המופע מתחיל בהסבר על המתמטיקה והפיזיקה שמאחורי היכולת הקרקסית, הסבר על החלקים בגוף שעובדים ואיך מלמדים את הגוף לשכלל את היכולת הפיזית. כבר במהלך ההסברים מוצג קטע להטוטנות שמדגים בדיוק בדיוק את ההסבר. אחרי ההסבר המוזיקה מתגברת והרמה הקרקסית עולה עם קטעי להטוטנות מקצועיים שנותנים לקהל להמשיך ולחבר לבד את המחשבות על התיאוריה שמאחורי תנועת החפצים באוויר.

שעות פתיחה בחודש יולי:


ראשון עד חמישי, 10:00 עד 18:00; ימי שישי, 10:00 עד 14:00; ימי שבת, 17:00-10:00

שעות פתיחה בחודש אוגוסט:

ראשון עד חמישי, 10:00 עד 18:00; ימי שישי 10:00 עד 14:00 ; שבת 10:00-17:00

מחיר – 45 ₪ לכרטיס

למידע נוסף ומכירת כרטיסים באתר:

https://lp.mada.org.il/summer21

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן