לונאנה, המרדף אחרי האושר

סרטו של הבמאי פאוו צ’וינינג דורג’י לונאנה יש יאק בכתה, עוסק במרדף של האדם אחרי האושר ותחושת שייכות.

הסרט מגולל את סיפורו של אוגין, מורה צעיר המתגורר בבהוטן המודרנית החולם לעבור לאוסטרליה ולהגשים את חלומו להפוך לזמר. הוא מנסה להתנער ממחויבותו כמורה, אך הממונים עליו שולחים אותו ללמד ילדים בבית הספר הכי נידח בעולם ורחוק שנות אור מהעולם המודרני, בכפר לונאנה על רכס ההימלאיה.

היעדר חשמל, ספרי לימוד, לוח ואינטרנט גורמים לאוגין לרצות לעזוב ברגע שהוא מגיע. אך חום ליבם של התושבים, יחסם, הכבוד וההערצה שהם רוחשים לו כמורה וכוחם הרוחני, מחלחלים לליבו וגורמים לו להשתנות. הוא חושף את תלמידיו לעולם המערבי – כדורגל, גיטרה, לוח, גיר ועוד, ובכך הוא שימש כסוכן תרבות של העולם המערבי לתושבי הכפר הנידח בהימלאיה.

עם סיום התחייבותו ולמרות ההתלבטות שאחזה בו האם לעזוב את הכפר אליו הוא נקשר, הוא מגשים את חלומו ומופיע כזמר מערבי בפאב מקומי בסידני שבאוסטרליה. ברגע של געגוע לחיים הפשוטים והאמיתיים שאחז בו הוא משמיע למאזיניו בפאב את השיר האותנטי שלימדה אותו בת המקום, ובכך הוא שימש כסוכן תרבות של לונאנה, השריד האחרון של התרבות הבודהיסטית המסורתית בהימאליה, לתושבי סידני המערבית.

כל תושבי הכפר לונאנה מגלמים את עצמם בסביבתם הטבעית בסרט המוקיר כבוד לעבודה הכי משמעותית בעולם – להיות מורה המסוגל לעצב את עתידם של תלמידיו. לעומת העולם המערבי בו מקורות המידע מגוונים כמקורות מידע מקוונים, ספרים וחומרים כתובים אחרים, מילון, ספרי לימוד, אנציקלופדיות ועוד, ומעמדו של המורה הולך ופוחת, הרי בלונאנה מקור המידע היחידי הוא המורה הנוגע בעתידם – ומכא ההערצה אליו והרצון שלהם להיות מורה.

הסרט זה מלמד אותנו שלפעמים אנו מחפשים את האושר כאשר הוא למעשה הוא קיים בתוכנו.

כפי שאמר אנדרה מורואה: “לעתים קרובות מאוד אנו מחפשים את האושר כפי שאנו מחפשים את משקפינו – כשהם מונחים על אפנו”.

לינק לטריילר:

מועמד לאוסקר לסרט הבינלאומי 2022

זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע האסיאתי

ופרסים נוספים בפסטיבלים ברחבי העולם.

יוצרי הסרט –  

בימוי ותסריט:   פאוו צ’וינינג דורג’י  Paw Choyning Dorji

צילום:             ג’יגמה טנזינג Jigme Tenzing

עריכה:            קו היסיאו יון  Ku Hisao Yun

עיצוב קול:       דו צ’ין טו Du- Chin TU

שחקנים –

אוגין               שראב דורג’י Sherab Dorji

מישן             אוגין נורבו להנדאפ

סלדון              קלדן לאמו גורונג

פם זאם          פם זאם

בהוטאן 2021 , שפת דיבור דזונגה ואנגלית, תרגום לעברית

109 דקות

הפצה בישראל סרטי נחשון בע”מ

החל מ – 7 ביולי בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

העמק השחור

הסרט צולם בבית הספר המרוחק ביותר בעולם, בכפר לונאנה הממוקם על הרי הקרח בהימלאייה. אל הכפר השוכן בעמק בין ההרים הגבוהים בעולם ניתן להגיע בטרק רגלי של שמונה ימים. בכפר מתגוררים 56 אנשים בלבד, מרביתם לא ראו חלקים אחרים של העולם.

משמעות המילה לונאנה היא עמק שחור, עמק רחוק כל כך שקרן אור לא מגיעה אליו. הוא כל כך מבודד שעד היום לא מגיעים אליו חשמל או רשת סלולרית. תנאים בשלהם הייתה ההפקה תלויה לחלוטין באנרגיה סולרית.

היופי של המקום הפראות והטוהר של התושבים הוו מקור השראה עבור הבמאי, שרצה שכל מי שהיה מעורב בהפקה יחווה חוויה משנת חיים זו והאותנטיות של החוויה תשתקף מן המסך.

בממלכת בהוטן, כל ילד זכאי לחינוך, גם אם הוא גר בלונאנה. המדינה עליה שורה הלך הרוח הבודהיסטי המלא בחמלה ואהבת הזולת מנסה לשמר את המסורת מול חדירת ההשפעה המערבית. בבהוטן רואים בהשכלה ערך עליון, למרות היות רוב תושבי המדינה כפריים ורועי יאקים.

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן