מוזיאון פתח תקווה מציג תערוכה קבוצתית

מוזיאון פתח תקווה לאמנות מציג תערוכה קבוצתית חדשה:

על פני האדמה

 

מוזיאון פתח תקווה לאמנות

 

אוצרת: מור ברק ריבלין

מתחם גלובל טווארס, פתח תקווה

החל מתאריך 6.8.2023

נעילה : 31.8.2023

הכניסה חופשית

אמנים משתתפים : יעקב אלחנני, מאיה כהן לוי, שרון פוליאקין, עמי רביב, ליאו רוט, אמיר תומשוב.

לצד התערוכה: פסלים מעזבון האמנית תמר איתן.

התערוכה עוסקת בתהליכים של חורבן ובנייה ומפגישה עבודות אמנות משני מפלסי המוזיאון: מרתף מחסני האוסף וחללי התצוגה של תערוכות אמנות עכשווית. הצגה משותפת של עבודות אמנות שנוצרו במרחק של עשרים עד חמישים שנה אלה מאלה, יוצרת חיבורים ומאפשרת להבחין בהבדלים דוריים בין תפיסות עולם וטכניקות אמנותיות. בחלל המארח בגלובל טאוורס – המערכות חשופות, לבני הבניין גלויות, צינורות נמתחים ממעל כקווים אדומים, וארון כיבוי-אש אדום ניצב בין העבודות, בבחינת סימני אזהרה המהדהדים את נושא התערוכה.

בין אלפי עבודות במגוון מדיומים, אוצרות בלומים ממש, באוסף מוזיאון פתח-תקוה לאמנות, אחת היצירות המרכזיות היא מבצע קדש (1956) של ליאו רוט, השמורה בו מאז תערוכת היחיד הראשונה שלו ב-1957. רוט, הצייר מקיבוץ אפיקים, עבד כשבע שנים על הכנת ציור הקיר העצום הזה, החל ברישומים קטנים של הסצנות וכלה בציור על לוחות. על פי עבודת ההכנה, בין הלוחות מופיעים שברי סלעים – אבנים המגוללות את סיפור התקומה של עם ישראל כפי שסוּפּר בשנות ה-50. האמן עצמו חתם את שמו על אחת האבנים, כמי שרואה את עצמו כחלק מהתצרף הישראלי.

מבצע קדש (1956) של ליאו רוט

האבנים נקשרות גם אל עבודתם של שני אמנים עכשוויים, בהם אמיר תומשוב,  ומאיה כהן לוי . תומשוב מציג רישומים בריאליזם מרהיב, העוסקים בתהליכים של הרס ובנייה. האמן  שבמסגרת שירותו הצבאי יצא עם משלחות סיוע הומניטרי לאזורים מוכי אסון בעולם, מתייחס לאסונות טבע ולאסונות מעשה ידי אדם להם אנחנו עדים לאחרונה. האמנית מאיה כהן לוי מציגה  סדרת ציורים שכולה נופי שדות, אבנים וטרשים. כהן לוי עובדת על כמה גרידים במקביל, רושמת מתווים עדינים על פני הבד, מתכננת את החללים הלבנים ומטפלת ברקע ביניהם במכחולים ובצבע – ריבוי שכבות שיוצר תחושה של תנועה וכמה פרספקטיבות באותה עבודה. בתוך השדה הרוחש מבצבצת דמות אחת, כאשר מושג הגבול מרמז בימים אלה על גבול אישי, חברתי ומוסרי.

גרידים, תנועה ושכבות מאפיינים את העבודות המופשטות של יעקב אלחנני, השמורות באוסף המוזיאון . אלחנני רושם בציפורן דקה רשת קווים המזכירים את הטלית ואת פסי הדגל, לצד חלוקות ברורות של גרידים סבכות ומִקטעים שיוצרים ספק-נוף ספק-פני-שטח גיאולוגיים.

גרידים, תנועה ושכבות בעבודות המופשטות של יעקב אלחנני

לצידו מוצגות עבודותיו של עמי רביב, העוסקות בפצע ובזיכרון ובמפגש בין גוף וחומר. רביב שנפגע במהלך שירותו הצבאי, בחר בכמה מהעבודות – תכריך, טלית, מגבת – ליצור השטחה של פריטים הבאים במגע ישיר עם הגוף, ואילו באחרות הוא מייצר שכבות וטקסטורות. רביב רושם את היטל גופו על משטחי עץ תעשייתיים, גורע אותו מתוכם במפסלת ועוטף בלינוליאום כתחבושת על פצע, ליצירת שכבות וטקסטורות המהדהדות טופוגרפיות, מפות צבאיות ונופים.  

סדרת ההדפסים כתם כחול של שרון פוליאקין, מאוסף המוזיאון, שואבת השראה מקרבות היסטוריים המיוצגים בתולדות האמנות. דימויי הקרב והפציעה שהיא מצטטת מתורגמים למונחים מקומיים כאשר כתם מדמם, המוחק ומטשטש את הגופות, נצבע בכחול. לצד ציטוט מציורו של רמברנדט שיעור האנטומיה של ד”ר טולפ (1632), מופיעות כפות ידיים עצומות ומעוותות הנוגעות בזרוע חשופה, כאשר הפסים של דגל ישראל, מעטרים את הסצנה. בתוך כך פוליאקין כמו שואלת אם האלימות היא גזירת גורל שאין בכוח האדם לשנותה.

מוזיאון פתח תקווה לאמנות – עם הפנים לקהילה:

מוזיאון פתח תקווה לאמנות רואה עצמו מחוייב לחבר ולשרת את הקהילות החיות בעיר מתוקף היותו מרכז תרבות מרכזי שמחולל שיח ויצירה. בין שלל תערוכותיו והאירועים המתקיימים בתוכו, המוזיאון יוזם ומקיים פעילויות העשרה חינוכיות , סיורים מודרכים, סדנאות יצירה, קונצרטים וימי עיון. בנוסף, מחלקת החינוך של המוזיאון פועלת בכל מרכזי הנוער בעיר במטרה להעניק חוויה סביבתית, חברתית ואמנותית.  כהרחבה לפעילות למען הקהילה , יזמה מנהלת המוזיאון רעות פרסטר תצוגות מוזיאליות בחלליה הציבורייים של העיר . בהקשר זה הוקמה התערוכה “על פני האדמה” המוצגת ופתוחה לקהל ללא תשלום במתחם גלובל טאוורס , ותערוכות נוספות שיוצגו במהלך 2023 ו 2024   במרכז הרפואי רבין ובמתחמים ציבוריים נוספים בעיר. חללי התצוגה הציבוריים שנבחרו יציגו תערוכות  קבוצתיות שיחשפו עבודות אמנות חשובות מתוך אוסף המוזיאון  ועבודות אמנות עכשווית ישראלית , ויעסקו בנושאים ומגמות בתרבות. 

מתחם גלובל טאוורס / דרך יצחק רבין 1 , פתח תקווה.

 

קרדיט צילום : אלעד שריג

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן