מוזיאון בת ים מציג תערוכה: שירי עולם

״שירי עולם״, תערוכת היחיד של האמן איתן בן משה

״שירי עולם״, תערוכת היחיד של האמן איתן בן משה, קרדיט צילום איתן בן משה

 

אוצרות :  הילה כהן שניידרמן

פתיחה  חגיגית : יום חמישי, 28.12.2023 בשעה 19:00

הכניסה חופשית

״שירי עולם״, תערוכת היחיד של האמן הרב תחומי איתן בן משה,  מתפרסת על כל מבנהו העגול של מוזיאון בת ים לאמנות. החלל  שרוי בעלטה, מתוכה בוקעים תאורות זוהרות כגחליליות של שערים ופסלים גדולי מימדים. ביניהם צלילי השירים ועבודות וידאו שפותחו בטכנולוגיות אנימציה מתקדמות.  מבעד לעבודות מתגלה מרחב ארכיטיפי הפולט לתוכו זיכרונות מרגשים וארורים, קדומים וחדשים, ומעניק להם פורקן, הֶקשר ואולי גם משמעות ונחמה.

״שירי עולם״, תערוכת היחיד של האמן איתן בן משה, קרדיט צילום איתן בן משה

 

שיר־עם הוא סוג של ישות; גוף ידע העשוי מילה ומלודיה, העובר מאדם לאדם, מפה לאוזן, ומכיל בתוכו ליבה מתהווה של עם. ״עם״ במובן של אנשים, שהתארגנו סביב גרעין הוויה משותף לאורך מאות ואף אלפי שנים, שיצרו יחד מסורת, שייכות, משמעות. יש בשיר-עם המיה המפעימה את ליבנו, חודרת אליו ומפעילה אזורי רגש, כמו מעוררת את מה שרדום בנו. שירי-עם רבים מבטאים הוויה אוניברסלית, והשפעתם לעיתים חוצה גבולות מדיניים, נישאת כמו זרעים ברוח, ומתערבבת במסורות של עמים אחרים; לא בכדי הם מכונים גם ״שירי-עולם״. בישראל, בכור ההיתוך המקומי, ההיבט של מקורות שירי-העם ויצירתם מחדש מרתק במיוחד. מוצאן של המנגינות והמילים נודד מעבר לגבולות המדינה ומעבר לים, כמעט לכל יבשת וארץ שישבו בה יהודים. רבים משירי העם שלנו מקורם ברוסיה, במדינות ערב, במדינות אירופה ואפריקה. לכל אומה קוד גנטי שירי משלה, ובנסיבות רבות ניכרות בשירי-העם המקומיים השפעות מפתיעות של עמים הנחשבים לאויבים, או כאלה שאין להם כל קשר גאוגרפי לישראל.

כשאיתן בן משה פנה לעסוק בשירי-עם, הוא חיפש דווקא עכשיו אחר הליבה העתיקה של התרבות האנושית, שכמו מבקשת להזכיר לנו מה זה להיות בן אנוש. השירים שליקט בן משה היוו השראה לפסלים דיגיטליים-וירטואליים, ובאמצעות טכנולוגיות עיבוד תמונה מתקדמות, תכנות תלת-ממד ואנימציה, יצר להם מרחב מואר ואפל להתגלם בו. בתערוכה, כל שיר־עם עבר עיבוד קולי ודיגיטלי, שהתבסס על רדי-מייד לצד קטעי נגינה אקוסטיים ואלקטרוניים. כל וידיאו נוצר עם הסאונד, כשהוא מושתת על דימויים ארכיטיפיים כמו פרפר, סלע שבור, בועה נישאת ברוח, ניצוץ אש, גוש פרווה ועוד, העוברים טרנספורמציה מתמדת.

״שירי עולם״, תערוכת היחיד של האמן איתן בן משה, קרדיט צילום איתן בן משה

 

האזנה לשירים בגרסתם המשובשת חושפת את הגרעין הטמון בהם של ראשית הזיכרונות האנושיים, של הפחדים, האמונות והתקוות שבני האדם אוחזים בהם. זהו מהלך אוטופי ודיסטופי גם יחד, שבו שוזר בן משה את הקמאי והשורשי עם הבר-חלוף והקידמה הטכנולוגית. בן משה כמו שואל על עצם היכולת שלנו לשוב ולהצטופף יחד סביב מדורת השבט, ועל המשמעות של שיר-עם בעולם שעובר התפתחות טכנולוגית מואצת, שבעקבותיה דבר לא יכול להישכח, אך גם לא ברור אם משהו יכול להיזכר.

מוזיאון בת ים שרוי כעת בעלטה. העבודות זוהרות בו כמעין פנינים, או כוכבי לכת משונים. בין ההקרנות מונחים זרעים ענקיים שחורים באפלה, ושערים מוארים באור עדין, דרכם חולף הקהל בתנועתו בין השירים. הצלילים הבוקעים מהפסלים הווירטואליים זולגים אלה לאלה, מתערבבים, יוצרים מרחב קקפוני, ספֵרה של דמיון שיש בה תנועה ערה בין חלום לחלום בלהות.  התודעה האנושית מתגלה מבעד לעבודות כרקמה פועמת, מתרחבת, משונה ומשתנה, מעין מרחב שהתת־מודע האנושי פולט לתוכו זיכרונות מרגשים וארורים, קדומים וחדשים, ומעניק להם פורקן, הֶקשר ואולי גם משמעות ונחמה.    

איתן בן משה (יליד 1971)  אמן רב תחומי העוסק בפיסול, מיצב, מדיה דיגיטלית ווידאו. הציג בתערוכות יחיד רבות בין היתר במוזיאון הרצליה, ישראל, יריד האמנות Freize, לונדון, ועוד. השנה זכה בפרס דיזינגוף 2023 , זוכה  פרס עידוד היצירה של משרד התרבות וקרן אמריקה ישראל פרס שרת החינוך והתרבות , פרס אמן צעיר ועוד.

מובי : מוזאוני בת ים לאמנות / סטרומה 6, בת ים 

שעות פעילות:  שני ורביעי:14:00-10:00 

שלישי וחמישי: 20:00-16:00

שישי ושבת: 14:00-10:00 info@moby.org.il

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן