שירת האלמוגים תערוכה המשלבת בין מדע לאמנות

שירת האלמוגים: מסע מדעי אמנותי

מוזיאון הטבע וצורי גואטה בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום שי בן אפרים


אוצרת מדעית: ד”ר נגה סוקולובר
אוצרת מוזיאלית: לימור מרגוליס
החל מיום שלישי, 25 ביוני 2024

“שירת האלמוגים”, תערוכה חדשה במוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף האמן הבינלאומי צורי גואטה, נפתחה ב־25 ביוני 2024.

“שירת האלמוגים” היא תערוכה המשלבת בין מדע לאמנות. בתערוכה מוצגת עבודתו של גואטה “יקום מקביל”, שנוצרה במיוחד לתערוכה זו, ומבקשת להעצים את החוויה של המבקרים, לצד פריטי אוסף מדעיים, תצלומים מרהיבים ומידע שנאסף בעשרות שנות מחקר מדעי. המיצב של גואטה, המורכב מאלפי פריטים, מתכתב עם עולם האלמוגים ומושפע מהיופי, מהצורה ומהמרקם של שונית האלמוגים.

מוזיאון הטבע וצורי גואטה בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום שי בן אפרים

 

התערוכה תוצג בגלריה לתערוכות מתחלפות במוזיאון ותהיה פתוחה לקהל מבקרי המוזיאון שנה.

התערוכה מזמינה את המבקרים לחוות את העולם התת־ימי ולהתפעם ממנו, להתבונן ביופייה של שונית האלמוגים ולהתפעל ממורכבותו וייחודו של בית גידול חשוב זה, הנסתר בדרך כלל מעינינו והמצוי בסכנת הכחדה. זיהום מי הים, התחממות כדור הארץ ודיג יתר גורמים להן להיפגע ולמות בקצב מדאיג, ומטרת התערוכה להעלות את המודעות של המבקרים בחשיבותם של שוניות האלמוגים ובשמירה עליהם.

שמם המדעי של האלמוגים אנתוזואה (Anthozoa), פירושו “פרחים חיים” ביוונית. זו  מערכת אקולוגית מורכבת, מלאת חיות ותנועה, המתעצבת ומשתנה ללא הרף בשל יחסי הגומלין הנרקמים בין היצורים המאכלסים אותה ותהליכי אבולוציה ארוכי שנים,  סימפוניה של יופי שובה לב הן את העיניים והן את הלב. 

מוזיאון הטבע וצורי גואטה בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום לאלי

 

לדברי ד”ר נגה סוקולובר, האוצרת המדעית, “התערוכה מביאה למרכז הבמה את סיפור חייהם המרתק של אלמוגי האבן, את הדרך שבה הם בונים את השונית לאט ובהתמדה, במשך אלפי שנים, כשהם מתמודדים עם איומים, סכנות ואינספור הפרעות. הבנת התהליכים הביולוגיים הבסיסיים היוצרים את מארג החיים המורכב בשונית, חושפת בפנינו את הפגיעה הקשה שמתרחשת בשנים האחרונות באלמוגי האבן ובשונית כולה, ומבהירה לנו למה וכיצד עלינו לשמור על בית הגידול הייחודי הזה. במוזיאון הטבע פועל מרכז לחקר מגוון ביולוגי ימי, והתערוכה נוצרה מתוך הידע הקיים במרכז הימי, כאשר רבים מהדימויים בתצוגה מתבססים על פעילותו המחקרית של ד”ר תום שלזינגר, חוקר במוזיאון וצלם טבע זוכה פרסים”.

המיצב “יקום מקביל” מזמין את המבקרים למרחב שבו מיטשטשים הגבולות בין הטבעי למלאכותי. יצירתו של גואטה חוזרת ומדגישה את הקשר בין אמנות, עיצוב ומדע.

לדברי האוצרת לימור מרגוליס, “המיצב נוצר כהרהור על מורכבותו, יופיו ושבריריותו של עולם הטבע התת־ימי – עולם מקביל, סמוי מן העין, סודי ומפתה, שמתקיימים בו יצורים ייחודיים, נופים עוצרי נשימה ותופעות טבע מרתקות. היצירה היא לב פועם במרכזו של חלל התערוכה, והמבקרים בתערוכה מוזמנים להיכנס אליה, לנוע בתוכה, להפוך להיות חלק ממנה ולגלות יופי מהפנט ומדיטטיבי, בדומה לצלילה למעמקי הים בין שוניות אלמוגים”.

מוזיאון הטבע ד"ר נגה סוקולובר והאוצרת לימור מרגוליס  בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום לאלי


מנהל מוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אלון ספן: “מוזיאון הטבע ממשיך לפתח את החיבור בין מדע לתרבות ואמנות. המטרה שלנו היא לקרב את המבקרים לעולם המדע והטבע במגוון דרכים, כאשר האמנות והעיצוב מנגישים את הידע ומעצימים את החוויה. הרעיון הראשוני לתערוכה המשלבת מדע ואמנות עלה במפגש עם צורי גואטה ביריד האמנות הישראלית “צבע טרי” בשנת 2019, שם הציג פסל של אלמוג מלבין. מאז פיתחנו את הרעיון כיצד לספר את סיפורן של השוניות והסכנה הנשקפת להן, אך גם לקרב את הקהל אל היופי והעוצמה שבעולמם התת־ימי של האלמוגים. גואטה, אמן ישראלי בעל הכרה והצלחה בינלאומיים, עוסק ביצירתו מזה שנים בעולם התת־ימי של האלמוגים”.

תהליך העבודה של גואטה על מיצב זה נמשך כשנתיים וחצי, וכלל מפגשים עם מדענים ואוצרי האוספים במוזיאון הטבע. המיצב, שהוכן במיוחד לתערוכה במוזיאון, הורכב מאלפי חלקים קטנים, פיסולי טקסטיל בעלי טקסטורות הומוגניות אורגניות, שנוצרו במלאכת יד ובתהליכי יצירה שמורכבותם מתכתבת עם היווצרות שוניות האלמוגים. בד הוא בסיס היצירה של גואטה, ואליו הוא מוסיף פיתוחים מדעיים מתקדמים שיצר, שנרשמו כפטנטים בינלאומיים. העבודה מדגישה את חשיבותן ואת ייחודן של שוניות האלמוגים ותהליכים של היווצרות חיים אל מול סכנות הכחדה ומוות, מתוך רצון לעודד את המבקרים לשמור על השוניות למען העתיד.

מוזיאון הטבע וצורי גואטה בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום שי בן אפרים

 

האמן והמעצב, צורי גואטה: “הים היה מגרש המשחקים שלנו, וכילד שגדל בגבעת אולגה הוא הטביע בי סקרנות למרקמים חדשים. הבחירה באלמוג כמקור השראה היא בחירה לא מודעת, לא ברור לי אם אני בחרתי בו או שהוא בחר בי. הבחירה להציג בישראל היא מן סגירת מעגל – תערוכה שהיא רטרוספקטיבה לטבע. זהו רצף תמונות של כל מה שאני קיבלתי מהטבע בנקודת הזמן שלי – ‘האלמוג הנדיב’. בתקופה הנוכחית, התערוכה מספקת צלילה מתחת למים בזמן שהגלים מערבלים בנו”.

מוזיאון הטבע וצורי גואטה בתערוכה חדשה שירת האלמוגים, צילום שי בן אפרים


על צורי גואטה
גואטה, יליד 1968, הוא בוגר המחלקה לעיצוב טקסטיל בבית הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר. יצירותיו ועיצוביו הוצגו ברחבי העולם, בין השאר במוזיאון הטבע ובמרכז פומפידו בפאלאס דה טוקיו בפריז, במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MOMA), במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, במוזיאון תל אביב לאמנות ועוד.
העולם התת־ימי בכלל הוא מקור מרכזי להשראה בעבור גואטה, ומתבטא בשיתופי פעולה עם בתי אופנה ומעצבים מהחשובים בעולם, בהם שאנל, איסי מיאקי, ז׳אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה, טיירי מוגלר, כריסטיאן דיור, ג׳ורג׳יו ארמני, בלנסיאגה, לואי ויטון וקרל לגרפלד ועוד.

על מוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט
מוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, נפתח לקהל בקיץ 2018. מאז פתיחתו הוצגו בו חמש תערוכות בגלריה המיועדת לתערוכות מתחלפות, לצד שתי תערוכות פופ-אפ וארבע תערוכות חוצות. המוזיאון מציג לקהל הרחב את אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, שנבחרו מאוסף מדעי בן למעלה משישה מיליון פריטים. האוסף, שנאצר לאורך עשרות שנים, מאפשר כיום למוזיאון להציע למדענים ולחוקרים מיליוני פריטים, המתעדים את עולם החי והצומח של האזור במאה השנים האחרונות ואת ההתפתחות וההיסטוריה של המין האנושי. אוספי המוזיאון משמשים למחקר, לשירות הציבור בכלל ולפעילות חינוכית בפרט.
מוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, מוכר כמפעל לאומי ע”י האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, כתשתית מחקר לאומית ע”י המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, כתשתית מרכזית ע”י הות”ת וכמרכז ידע תשתיתי בתחומי החקלאות והסביבה ע”י משרד המדע והטכנולוגיה.
בתערוכות המוזיאון אפשר לראות אלפי פריטים, שנאספו לאורך השנים, בתצוגות ובמיצגים נדירים, המספרים את סיפורו של עולם הטבע סביבנו.

שירת האלמוגים: מסע מדעי־אמנותי
מוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב

החל מ־25 ביוני 2024

הזמנת כרטיסים באתר המוזיאון smnh.tau.ac.il
הזמנת הדרכות לקבוצות 0733802032 או בווטסאפ 0733802000

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן