מטרונום: על החיים תחת משטר דיקטטורי

סרט הביכורים עטור פרסים של הבמאי אלכסנדרו בלק – מטרונום, בוחן את הנושאים של דיכוי ושאיפה לחופש.

מטרונום

עלילת הסרט מטרונום מתרחשת באוקטובר 72 בבוקרשט. הסרט מספר את סיפורה של אנה נערה מרדנית (מארה בוגרין), בת ה- 17 בתקופת משטרו של צ’אושסקו שמהדק את אחיזתו בעם ברומני בעזרת המשטרה החשאית ה-Securitate.

הדרמה מתחילה בסיפור אהבתם של אנה וסורין (סרבן לאזרוביקי) והמרמזת על רצונו של סורין לברוח מהאווירה החונקת וחסרת התקווה של רומניה בחיפוש אחר חיים טובים יותר בגרמניה.

מטרונום

בניסיון נואש לשכנע את סורין להישאר, ובניגוד לרצון הוריה, אנה משתתפת במסיבת בית שעורכת חברתה רוקסנה (מארה ויקול). המסיבות שהיוו לחבורת התיכוניסטים רגעים בהם הם היו חופשיים מהחוקים המדכאים ששלטו בחייהם, היו אירוע קבוע בו הם פרקו כל עול. הם שותים, נהנים מהתענוגות של פלירטוט בגיל ההתבגרות ורוקדים לצלילי השיר של הדלתות Light My Fire המושמעת במטרונום, תוכנית בשפה הרומנית ברדיו אירופה החופשית בהנחייתו של הדי.ג’יי הרומני הגולה, קורנל צ’יריאק. ברוב התלהבותם הם מחליטים לכתוב לצ’ריאק מכתב תודה על הרחבת השקפת עולמם.

הדבר נודע למשטרה החשאית – הסקוריטטה שפורצת למסיבה, עוצרת את החבורה ולוקחת אותם לחקירה כי כתיבת המכתב והאזנה לתוכנית של מטרונום היו פשע ברומניה בתקופת ניקולאי צ’אושסקו. חבורת התיכוניסטים המבוהלת  נחקרת על ידי המשטרה החשאית הלוחצת עליהם לכתוב “חיבורים” בהם הם מתבקשים לנקוב בשמות חבריהם שכתבו את המכתב ולפרט מה היה במסיבה.

אנה שנחקרת לבדה ע”י קצין הסקוריטטה ביריס (ולאד איבנוב), מוצאת את עצמה לראשונה בחייה נלחמת על החופש שלה. היא מסרבת בעקשנות לשתף פעולה, על אף האיום שהיא צפויה להישלח למאסר.

 

מטרונום

 

סרטו של בלק השואב את שמו מתוכנית הרדיו של צ’יריאק – מטרונום, הוא סרט משובח ומרתק המתאר את ההתנגשות בין רוח הנעורים שחוגג בסתר את החופש ואהבה, לבין החיים במשטר דיקטטורי המשתמש באיום ככלי דיכוי יעיל. 

בימוי וכתיבה: אלכסנדרו בלק

שחקנים: מארה בוגרין – אנה, סרבן לאזרוביקי – סורין, ולאד איבנוב – ביריס, מארה ויקול – רוקסנה, מיכאי קלין – אבא של אנה, אנדראה ביבירי – אמא של אנה

צילום: Tudor Panduru

עריכה: Patricia Chelaru

תפאורה: Bogdan Ionescu

סאונד: Razvan Ionescu, Jiliene Blasco

הפקה: Cătălin Mitulescu, Ruxandra Slotea, Viorel Chesaruâ, Martine Vidalenc, Emmanuel Quillet

חברות הפקה: Strada Film, Midralgar

פרסים:

פרס הבימוי – “מבט מסוים”, פסטיבל קאן 2022

פרס התחרות הבינלאומית – פסטיבל הקולנוע ירושלים 2022

פרס הסרט הטוב ביותר – Gijon International Film Festival 2022

פרס הסרט הטוב – Istanbul Crime & Punishment 2022

מטרונום – סינמטק תל אביב, סינמטק ירושלים החל מ- 30 במרץ 2023

 

טריילר: 

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן