סדנאות אמנות ההדפס והנייר לצד החוויה המוזיאלית במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה

סדנאות אמנות ההדפס והנייר במוזיאון הרמן שטרוק

אתמול, היה לי העונג להתנסות וליהנות ב- מוזיאון הרמן שטרוק בחיפה, בשתי טכניקות של יצירה בתחום אמנות הדפס משי וכריכייה ולהתבונן כיצד יוצרים גלופה בשיטת תחריט במחט יבשה, במסגרת יום חשיפה שנערך לעיתונאים לסדנאות היצירה הייחודיות, בהשתתפות יותם יקיר מנכ”ל מוזיאוני חיפה, רכזת המוזיאון דנה ניצני, מנהלת האירועים שרון בנש ועינת כהן- יחסי ציבור.

לדברי יותם יקיר, חשיפת הקונספט הייחודי של סדנאות היצירה ברוח אמנותו של שטורק – אמנות ההדפס והנייר לצד החוויה המוזיאלית, נעשה לאחר תקופת הרצה שהוכיחה את עצמה. יקיר הדגיש שלצד הסדנאות, המוזיאון שם לו למטרה להדק את הקשר עם אנשי השכונה החרדית בה ממוקם המוזיאון על מנת שיראו בו בית ליצירה ואמנות מסקרנת וייחודית, ובשעות הבוקר ליצור תעסוקה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים.

מוזיאון הרמן שטורק שתוכנן בשנת 1924 ע”י האדריכל אלכסנדר ברוולד אחד האדריכלים החשובים בארץ באותה עת, שימש כביתו של שטורק שנחשב לאחד מאמני הדפוס החשובים בגרמניה ובארץ במחצית הראשונה של המאה העשרים. שטורק התפרסם בזכות ההדפסים של ראשי התנועה הציונית ובראשם הרצל המוצגים במוזיאון.

בבית האקלקטי, מוצגת תערוכת קבע הרמן שטרוק רוח וחומר(אוצרת לימור אלפרן) ממבחר עבודותיו של שטרוק המשקפות את התמקדותו בדיוקנאות ובתיאורי נוף, לצד תצוגה של מבחר פרטי ריהוט וחפצים אישיים של האמן המאפשרת להתוודע להווי החיים שאפיין את ביתו של שטרוק.

האמנות והיצירה הינם כלי המפתח את הדמיון והיצירתיות, היא נעשית בהתנסות אישית ולמידה של תחום חדש. היופי בתהליך היצירה שאין לדעת מראש לאיזה תוצאה נגיע, אך כשמגיעים בסוף התהליך לתוצאה הרצויה הסיפוק עצום.

הסדנאות הייחודיות, הפעילויות והקורסים בתחום האמנות ההדפס והנייר המועברים ע”י מנחים מומחים בתחום ההדפס, מאפשרים לילדים כמו גם למבוגרים לפתח ולהרחיב את גבולות היצירתיות, לראות דברים בזווית ראיה אחרת, להפרות את הדימיון, ללמוד ולהתנסות בשיטות עבודה שונות וחדשות וליהנות בתום הסדנא מתוצר ייחודי פרי יצירתם.

התנסיתי בשתי טכניקות של יצירה בתחום אמנות הדפס משי וכריכיה. היתה זו טעימה מהעולם המופלא שהתגלה לי בסדנת היצירה שחיברה אותי לילדה שבתוכי והעלה חיוך על פניי ותחושה של סיפוק.

סדנת כריכייה – לאחרונה נתרם למוזיאון הרמן שטרוק ציוד “כריכייה” נדיר ע”י הכורך הוברמן, שאפשר פיתוח סדנאות ייחודיות שאינן קיימות באף מקום אחר. כמו סדנת כריכה מחומרים ממוחזרים וסדנת כריכה בהשראה יפנית, המשלבת טכניקות צביעה מסורתיות. 

למדתי את עקרונות הטכניקה של כריכת המחברת, החותמות והצבעים. בחרתי את צבע נייר האפלין, מרחתי צבע על חותמת שבחרתי ממגוון חותמות שהונחו בקערה והטבעתי על נייר לשם הדגמה. לאחר ההתנסות הטבעתי את החותמת על נייר העטיפה והדבקתי אותה על כריכת המחברת.


סדנת הדפס משי/ הדפס רשת  – הדפסה באמצעות רשת צפופה העשויה חוטים, דרכה עובר הצבע באמצעות מגב. בהדפס רשת ניתן להדפיס בעבודת יד על גבי מגוון חומרים: טקסטיל, נייר, עץ, שעם ועוד, ולעצב מגוון מוצרים כמו חולצות ותיקים.

למדתי על עקרונות הטכניקה והכרתי את הציוד והצבעים. בחרתי את הרשת עם ההדפס שאהבתי ואת צבע האקריליק. לאחר שהתנסיתי על נייר במריחת הצבע באמצעות מגב על הרשת, הדפסתי על תיק הבד. בסיום ההדפסה ייבשתי את הצבע בעזרת פן ועברתי לקיבוע ההדפס על תיק הבד.

סדנת תחריט במחט יבשה – היא שיטת הדפס קלאסית, העובדת בצורה של דפוס שקע. במסגרת הטכניקה עושה האמן שימוש בלוח מתכת רכה בכדי ליצור גלופה. לרוב נעשה שימוש בלוח נחושת, אך אצלנו בסדנה נשתמש בשקף עבה המאפשר לחרוט בקלות ולקבל תוצאות מרשימות. לאחר החריטה, ממלאים את החריצים בצבע לבסוף, מצמידים נייר אל הגלופה ומדפיסים בעזרת מכבש מקצועי.

בסדנא זו הדגימה לנו המנחה כיצד יוצרים גלופה עם שקף עבה – לאחר החריטה מולאו החריצים בגוון זהב, צידה הקידמי של כריכת המחברת (שכבר עוצבה קודם לכן בסדנת הכריכייה) הוצמדה לגלופה ובוצעה ההדפסה בעזרת המכבש המקצועי. כתובת הגלופה שהוטבעה – מחברת ההשראה שלי.

  • הסדנאות הינן חד יומיות, כשלוש שעות, בקבוצות קטנות ואינטימיות ובתשלום.
  • הכניסה לתערוכה במוזיאון היא ללא תשלום, וסגור בימי שבת.
  • ניתן להזמין סדנאות לאירועים וימי הולדת.

כתובת: ארלוזורוב 23, חיפה

טלפון: 04-6030800

education@hms.org.il

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן