מיזם עדות ה-7 באוקטובר

המיזם האזרחי המקיף ביותר מסוגו לתיעוד עדויות שורדי ה-7 באוקטובר בשורת יוזמות לציון שנה לטבח.

עבודה על שחזור כיתת כוננות בכרם אברהם - צלם כפיר אמיר

מיזם “עדות 7/10” מציין שנה של שימור הזיכרון והבטחתו לדורות מיזם “עדות 7/10” משיק לרגל ציון יום השנה למתקפת הטרור הרצחנית, סדרת יוזמות הכוללות פלטפורמה מקוונת שתאפשר לכל קהילה ואדם לאצור טקס זיכרון מותאם אישית על בסיס עדויות הוידאו וחומרים נלווים, לצד מגוון פעילויות נוספות בארץ ובעולם, ביניהן: השתתפות עדים וניצולים במיזם “סלון עוטף”, הקרנה לציון יום השנה במוזיאון הטבע ע״ש שטיינהרדט, הרצאות לארגונים וקהילות, שילוב עדויות במערכת החינוך ואירועים ייעודיים בלונדון, ארה”ב ובפסטיבל הסרטים בחיפה.

עד כה תועדו מעל 1,200 עדויות בסיוע יותר מ-400 מתנדבים בסטנדרטים המקצועיים והאתיים הגבוהים ביותר.

גלית נחמיאס מישע - צלם איתן אונר

מיזם “עדות 7/10” הוא מיזם אזרחי שיתופי רב-תחומי המופעל על ידי מתנדבים, שהוקם ב 9.10.2023 בתגובה לאירועי מתקפת הטרור שהתרחשו ב-7 באוקטובר 2023, בהם נרצחו כ-1,200 איש ונחטפו כ-240 נוספים. מטרת המיזם האזרחי המקיף ביותר מסוגו שהוקם יומיים בלבד לאחר הטבח, היא לתעד ולשמר את החוויות והסיפורים האישיים של השורדים והנפגעים מהשבת השחורה, להקים ארכיון לאומי שיכלול אלפי עדויות מצולמות ויהווה מגדלור של זיכרון, חינוך וריפוי אישי וקולקטיבי. המיזם נועד להבטיח נגישות מקסימלית לציבור הרחב, לדורות הבאים לשימוש עתידי במחקר וביצירה.

חנה פרי מנירים - קרדיט גיל לוין

המיזם יצר ארכיון דיגיטלי חדשני, מקיף ומסודר, המאפשר שימור של כל עדות ופרט באמצעות טכנולוגיות מתקדמות לניהול, ארכוב והנגשת התוכן. במהלך השנה האחרונה, אספו מתנדבי המיזם מעל 1,200 עדויות צולמות של שורדים ונפגעים מהאירועים. מאות עדויות התפרסמו וזמינות כבר כעת באתר המיזם וביו-טיוב, ומאות נוספות הצפויות להתפרסם בקרוב כחלק מהמאגר הציבורי של המיזם. מאות מהעדויות מתורגמות בימים אלה לאנגלית, ערבית, רוסית, גרמנית וספרדית לקראת ציון יום השנה לטבח. בנוסף, מתנדבי עדות אוספים גם בימים אלה עשרות עדויות ומרחיבים את הפעילות לכיסוי קהילות ומגזרים שלא כוסו בתקשורת. רק מאז תחילת חודש אוגוסט האחרון נאספו למעלה מ– 100 עדויות.

נטליה לנטרנרי מניר יצחק - צלם גיל לוין

הקמת המיזם נעשתה תוך שמירה קפדנית על כללי אתיקה ומקצועיות, מתוך שאיפה לייצר תיעוד אמין ומקיף ככל הניתן. כל עדות נאספת ברגישות ובאופן המכבד את הנרטיב האישי ובאופן מותאם לצורכי המחקר וההבנה ההיסטורית. המיזם הוקם כאגודה שיתופית ללא מטרת רווח, במטרה לאסוף עדויות מכל קשת החברה הישראלית, ללא הבדל דת, גזע, או מין. המיזם כולל עדויות של תושבי יישובי העוטף, צעירים שורדי הטבח בנובה ובמסיבות טבע אחרות, נפגעים מהחברה הבדואית בנגב, אנשי כיתות הכוננות, כוחות הביטחון ועוד רבים. המיזם קורא לניצולים נוספים לבוא ולתת את עדותם, מתוך ראיית החשיבות שבשיתוף עבור תהליך ההתמודדות. המיזם שואף ליצור מרחב בטוח ותומך, שתורם לעיבוד הכאב והתמודדות עם האימה שנחוותה.

מיטב חדד מאופקים - צלם משה שיף

לרגל ציון יום השנה למתקפת הטרור מציע מיזם “עדות 7/10” מספר פעילויות שיחזקו את זיכרון האירועים ואת הקשר בין הקהילות היהודיות בארץ ובעולם. במסגרת זו, פותחה פלטפורמה מקוונת בשיתוף עם הגאראז’, מרכז החדשנות של מיקרוסופט בישראל, שתאפשר לכל קהילה ואדם לאצור טקס זיכרון המותאם לצרכיהם, בשילוב תכנים מתוך מאגר העדויות של המיזם לצד חומרים נלווים.

כמו כן, מציע המיזם פעילויות נוספות ובכללן השתתפות במיזם “סלון עוטף” בהשתתפות אנשי עדות וניצולים שמסרו את עדותם כחלק מהמיזם. מוזיאון הטבע ע״ש שטיינהרדט יארח ביום השנה לאסון את המיזם במטרה לאפשר לציבור לזכור ולהתייחד עם הזיכרונות והסיפורים מאותו יום. הציבור מוזמן להיכנס לאודיטוריום לצפות בלקט מהעדויות שנאספו ושיוקרנו ברצף, כאשר הכניסה בחינם על בסיס מקום פנוי.
עוד מוצעות מגוון הרצאות לארגונים וקהילות, שילוב העדויות במערכת החינוך ואירועים מיוחדים בלונדון, ארה”ב
ובפסטיבל הסרטים בחיפה.

בשנה שחלפה מאז הקמתו, הפך המיזם לפלטפורמה המרכזית לתיעוד ושימור העדויות, בעזרת שיתוף פעולה עם מעל 400 מתנדבים וחברות טכנולוגיה, מוסדות אקדמיים וארכיונים מובילים בעולם. בין השותפים הבולטים ניתן למצוא את האוניברסיטה העברית בירושלים, ארכיון פורטנוף באוניברסיטת YALE שסייע בליווי וייעוץ, המרכז האקדמי לחינוך וחברה אורנים, הספרייה הלאומית של ישראל, עמותת יוצאי 8200, הגראז’, מרכז החדשנות של מיקרוסופט בישראל, פסטיבלי קולנוע, ארגון העיתונאים והעיתונאיות שהעניק את כספי הפרס ע”ש רחל ואורי אבנרי למיזם, יד טבנקין ויד יערי, משרד התפוצות ומספר חברות טכנולוגיה המסייעות בהקמת תשתית כמו Wix, Monday, Oona, ורביט, פריוריטי, מאסטרדם ועוד.

מייסדי המיזם “עדות 7/10” מסרו: “ה-7 באוקטובר ייזכר לדיראון עולם כאירוע הקשה ביותר בתולדות מדינת ישראל. מדובר באירוע מכונן, הראוי לתשתית לאומית של שימור זיכרון למטרת הנצחה מפורטת ומייצגת ככלי מחקרי וככלי לריפוי, למעננו ולמען הדורות הבאים. מטרת המיזם היא בניית ארכיון לאומי מגוון הכולל את כל העדויות שניתן לאסוף. המיזם בעבודה כבר שנה, ולפנינו ניצבת עוד דרך ארוכה על מנת להביא להבנה מקיפה של האירועים והשפעתם על החברה בישראל”.

אודות מיזם “עדות 7/10”
“עדות 710” הוקם מיד לאחר אירועי שבעה באוקטובר בידי מתנדבים ומתנדבות מתחום הקולנוע הדוקומנטרי, המחקר ההיסטורי ובריאות הנפש. מטרה המיזם האזרחי המקיף ביותר מסוגו, היא הקמת מאגר עדויות מצולמות מתוך הכרה בערך ההיסטורי של תיעוד ושימור קולות אלה, הארגון שם לעצמו למטרה לבנות מאגר עדויות שישאר לדורות וישמש כארכיון העדויות הלאומי של שבעה באוקטובר. “עדות 7/10” הוא ארגון התיעוד הגדול בישראל והוא מחויב לתיעוד סיפורי השורדות והשורדים של אירועי שבעה באוקטובר בסטנדרטים המקצועיים והאתיים הגבוהים ביותר.

אתר “עדות 710” >>  https://www.edut710.org/

ערוץ היו-טיוב >> https://www.youtube.com/

@Edut_710

 

לינה אורלב ורותם יעקובי שניצלו מנובה בזכות אנשי פטיש

השאר תגובה

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן