נגטיב ונרטיב: הסיפור הצילומי של העיר הלבנה

שבוע שעבר נפתחה בבית ליבילינג בתל אביב תערוכה מרתקת נגטיב ונרטיב, העוסקת בבניית הדימוי של “העיר הלבנה” דרך מדיום הצילום, שהיה כלי מרכזי בהנצחת סגנון הבנייה הבינלאומי בעיר. הצילומים לא רק תיעדו את המבנים עצמם, אלא גם תרמו בצורה משמעותית להכרה בתל אביב כאתר מורשת עולמית של ארגון אונסק”ו.

בית הלפרין, דרך סלמה 56 תל אביב, צילום: אירמל קאמפ

השם “העיר הלבנה” מתייחס למבנים שזכו לעיצוב מינימליסטי ונקי. זהו סגנון אדריכלי, שהחל להתפשט בתל אביב בשנות ה-30, והיה חלק מהחזון העירוני המודרני ששם דגש על פשטות, אור טבעי וצורות גיאומטריות ברורות . הוא עיצב את קו הרקיע של תל אביב עם מבנים פשוטים, נקיים ומינימליסטיים, תוך שמירה על קווים ישרים, חלונות גדולים ומרפסות. סגנון זה לא רק שיקף את המודרניזציה של העיר, אלא גם את השאיפה ליצור עיר חדשה שתהיה חופשייה מהעומס והסגנונות הארכיטקטוניים הישנים.

התערוכה “נגטיב-נרטיב: הסיפור הצילומי של העיר הלבנה” נפתחה במלאת 40 שנה לתערוכה המקורית שהוצגה במוזיאון תל אביב לאמנות בשנת 1984 (אוצר: פרופ’ מיכה לוין), בה הופנה לראשונה הזרקור למבני העיר הלבנה.

בית הדר, דרך מנחם בגין 19 תל אביב, צילום – יצחק קלטר

התערוכה מתמקדת בצלמי העיר הלבנה שפעלו משנות ה-30 ועד היום ומאשרת לנו לבחון כיצד סגנון הצילום הייחודי של כל אחד מהצלמים שיקף והגיב למבני הסגנון הבינלאומי בעיר לאורך שנים. דרך עבודותיהם של צלמים אייקוניים כמו יצחק קלטר, ג’ודית טרנר, אירמל קאמפ, יגאל גבזה וגינטר פורג, ניתן לראות את האופן שבו השתנתה ושהתמרה ההתייחסות האדריכלית לעיר, ואת השפעתם של הצילומים על עיצוב הנרטיב החזותי והתרבותי של העיר הלבנה.

מימין למעלה – בית עמיר-קלמרו-אררה, משמאל למעלה – בית פלציב, מימין למטה – בית מירנבורג, משמאל למטה – בית מויאל, צילום אירמל קאמפ

התערוכה מדגישה כיצד הצילום שימש ככלי רב עוצמה בתיעוד תנועות אדריכליות, השפיע על התפיסה הציבורית, ולבסוף הוביל להכרה עולמית. יתר על כן, התערוכה מעלה שאלות לגבי תפקידו של הצילום בעיצוב הזהות האדריכלית והזיכרון, ומדגימה את ההשפעה המתמשכת של ארכיונים חזותיים אלה על האופן שבו אנו רואים ומשמרים את האדריכלות המודרניסטית כיום.

במהלך העבודה האוצרותיות על התערוכה, ומפרספקטיבה של עשרות שנים, עלתה האבחנה שחלק מהצילומים נקטו בגישה יותר תיעודית ולעיתים ביקורתית, וחלק בגישה יותר אמנותית, שבאה לידי ביטוי בהתמקדות בפרטי פנים וחוץ הבניין. 20 שנה לאחר חגיגות הכרזתה כאתר מורשת תרבותית ועולמית, העיר הלבנה ממשיכה להשתנות והפעם תוך הכרה בחשיבותה.

תערוכת נגטיב ונרטיב מציעה הרהור בזמן על האופן שבו המורשת האדריכלית של העיר ממשיכה לעורר השראה בצלמים ולהדהד הלאה.

במימוש התערוכה לקחו חלק: פרופ’ מיכה לוין, מוזיאון תל אביב לאמנויות, מירה לפידות, סופיה בארי ליפשיץ, ניל מקמנוס, שירה לנדאו, מאיה ויניצקי ואפרת לוי, לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים בישראל, מוזיאון הבאוהאוס, אסתי כהן, יובל אתגר ומשפחת לוכסמבורג, העיזבון של גינטר פורג, מייקל נף וויקטור מרקל, גלריה תומס פישר, אירמל קאמפ, מימון מאור, אוטו פגלס, ניצה מצגר-סמוק, אסתר זנדברג וכל צוות בית ליבלינג.

אצרת ועיצוב תערוכה / אדריכלית לימור יוסיפון גולדמן

ניהול אמנותי / שירה לוי בנימיני – יוזם רעיוני / יגאל גבזה

הפקה והקמה / אדריכלית לימור יוסיפון גולדמן, אביגיל פייטן, ליאב לוי, איה צייגר

עיצוב גרפי / אבישר גולדמן – ניהול מיתוג ושייוק / סתו אקסנפלד

תרגום / סיוון רווה – צילום ועריכת וידאו – נעה שמחיוף שחף

ליצירת קשר:

כתובת: אידלסון 29, תל־אביב–יפו

טלפון: 0733842650 / ווטסאפ: 052-4064968

דוא״ל: liebling@whitecitycenter.org


Facebook

Instagram

שעות פעילות

  • א עד ה בשעות 9:00–19:00
  • שישי 9:00–14:00
  • שבת 9:00–14:00

​כניסה חופשית​

חניה

אורחי בית ליבלינג זכאים להנחה של 75% בחניון בצלאל הסמוך. ההטבה הינה יומית ותקפה לשעות פעילות החניון 8:00-24:00. אנא הקפידו להגיע עם שובר החניה לקבלה של בית ליבלינג ולקבל מדבקת הנחה בטרם העזיבה.

קרדיט צילום: לאלי

התגובות סגורות.

פועל על WordPress | ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

דילוג לתוכן