כיצד אפשר לבנות חיים חדשים מתוך הריסות העבר?
הסרט “הברוטליסט” מציע תשובה דרך סיפורו המטלטל של לאסלו טות’ (אדריאן ברודי), אדריכל יהודי מהונגריה שניצל מהשואה ומוצא את עצמו מנסה לבנות חיים חדשים בארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה.
לאחר הגעתו לניו יורק, לאסלו מוצא את עצמו מנותק מהאהבה ומהחיים שהשאיר מאחוריו באירופה, כשהעולם החדש מספק לו אתגרי ניכור וזרות. המפגש עם המציאות האמריקאית, המגולמת בסמל כמו פסל החירות ההפוך, משקף את תחושת האובדן והבלבול של מהגר שנעקר משורשיו. בין האתגרים האישיים, הוא מנסה להתמקם בעסקי האדריכלות, תוך שהוא מתמודד עם קשיים מוסריים ורגשיים שמובילים אותו לשאלות קיומיות.
לאסלו, שנושא את טראומת השואה וכולל בחיקו חלומות שצריך להגשים בארץ חדשה, מקבל הצעה מפתה מצד הריסון ואן בורן (גיא פירס), תעשיין עשיר ומוכר, לתכנן פרויקט אדריכלות גרנדיוזי. ככל שהוא מתקרב להשגת מטרותיו המקצועיות, הוא מתחיל להבין את המחיר האישי הגבוה של הצלחה, ובמהרה מוצא את עצמו בפני דילמות מוסריות ורגשיות שמערערות את תחושת היציבות שלו.
הגעתה של אשתו ארז’בט (פליסיטי ג’ונס), המרותקת לכיסא גלגלים, מעמיקה את המורכבות הרגשית של חייו, בעוד שהאחיינית בוחרת דרך שונה, יוצאת לישראל ומחפשת את עתידה. הפרדה זו מוסיפה שכבות של מתח למערכת היחסים המשפחתית, בה נראית השפעת העבר המשותף על כל אחד מהדמויות.
הסרט לא רק עוסק בבניית מבנים פיזיים, אלא גם בבניית חיים, חיפוש אחרי זהות ושאיפה למצוא דרך בין עולמות שונים. השימוש בסגנון האדריכלי הברוטליסטי כמטאפורה לחיים עצמם, מייצג את הנוקשות והאכזריות של הקפיטליזם האמריקאי, ומעמיד את לאסלו מול שאלות נוקבות של הישרדות והגשמה עצמית. בסופו של דבר, זהו מסע של גילוי עצמי, שבו לאסלו מנסה להבין אם המחיר של הצלחה מקצועית שווה את מה שמאבדים בדרך.
האדריכלות הברוטליסטית שבמרכז הסרט מסמלת את הדילמות של לאסלו, מאבק מתמיד בין פונקציונליות ליופי, בין מעשיות לחלומות גדולים. בדיוק כמו מבני הבטון הגולמיים שמאפיינים את הסגנון, כך גם חייו של לאסלו גלויים, חשופים, ומורכבים, מלאים בניגודים בין כוח לפגיעות.
ההיבט הוויזואלי של הסרט מעצים את החוויה הרגשית. הצילום משתמש בפילטרים שמייצרים תחושת השתתפות מיידית של הצופים באירועים שעל המסך. המבנים הברוטליסטיים, הבנויים מבטון, משתלבים ביצירת דימוי של עולם קר ומחוספס, אך המומחיות של לאסלו כאדריכל ניכרת ביכולתו לשחק עם האור והחומרים הטבעיים, כמו שיש טבעי, שמייצגים את עולמו הפנימי, עולם שבו חוזק ופגיעות מתקיימים יחד, ממש כמו הדמות עצמה.
הופעתו של אדריאן ברודי כלאסלו בלתי נשכחת, עם תצוגת משחק כובשת של תסכולים, פגיעות ונחישות. פליסיטי ג’ונס בתפקיד ארז’בט מציגה דמות עמידה אך פגיעה, בעוד גיא פירס מגלם את הריסון, תעשיין כריזמטי אך מסוכן, שמייצג את הצדדים האפלים של העולם שבו לאסלו מנסה להשתלב.
“הברוטליסט” אינו רק סיפור על אדריכלות, אלא על בניית חיים. הסרט עוסק בחלומות, אכזבות, ובמאבק הפנימי שבין הצורך במימוש עצמי לבין ההתפכחות מהמחיר שמטיל עלינו העולם החומרני. בסופו של דבר, זהו מסע של גילוי עצמי שבו לאסלו מנסה למצוא את הדרך האמיתית והכנה בין העולמות השונים שקרובים לו – אירופה שנטש וארצות הברית שנכשל בה.
אם גם אתם מחפשים חוויה קולנועית עמוקה שתעורר מחשבה ותיגע בלב, ‘הברוטליסט’ הוא סרט שלא תרצו להחמיץ.
- בימוי: בריידי קורבט
- הפקה: טרוור מת’יוס, ניק גורדון, בריאן יאנג, אנדרו מוריסון, אנדרו לורן, די.ג’יי. גוגנהיים
- תסריט: בריידי קורבט, מונה פסטוולד
- צילום: לול קראולי
- עריכה: דיוויד ינסו
- מוזיקה: דניאל בלומברג
- פסטיבלים: ונציה (פרס הבימוי, פרס הביקורת העולמית, פרס סינמה ג’ובאני), טורונטו, ניו יורק
- משחק: אדריאן ברודי, פליסיטי ג’ונס, גאי פירס, ג’ו אלווין, ראפי קאסידי, סטייסי מרטין
- מקור: טוליפ אנטרטיימנט
טריילר:
השאר תגובה