יש מקומות שבהם הזמן פשוט עוצר. אתם נכנסים לתוך מערות הפעמון המפורסמות של הגן הלאומי בית גוברין, והקירות העצומים שנחצבו לפני אלפי שנים לוחשים סיפורים של היסטוריה, אבק וסודות. אבל השבוע, המערות האלו לא רק לוחשות – הן שרות.
רשות הטבע והגנים השיקה אמש את 'הצליל השמיני', תערוכת וידאו-ארט שמשנה את כל מה שהכרנו על המושג 'קונצרט'. זה לא עוד ערב שבו יושבים בקהל; זה ערב שבו אתם הופכים לחלק מהיצירה.

כשאהוד בנאי פוגש את הגיר העתיק בצליל השמיני
הפעם, החיבור הוא לא פחות ממסקרן: המוזיקאי והיוצר אהוד בנאי, יחד עם אמן הוידאו-ארט רונן תנחום, יצרו עולם שבו מוזיקה וטקסט לא רק מתנגנים בחלל הם נארגים בתוכו.
הקונספט של התערוכה הוא לא פחות ממהפנט: היא מזמינה אותנו למסע רגשי אל הזיכרון הכי עתיק שלנו, הימים שבילינו ברחם האמא. לפי מסורות עתיקות, בתוך אותם תשעה חודשים אנחנו לומדים את כל סודות היקום, וברגע שאנחנו יוצאים לעולם הכל נמחק. "הצליל השמיני" הוא הניסיון שלנו להיזכר. הוא מזמין אותנו לשוטט ב"רחם של האדמה" ולנסות לשחזר את אותה תודעה קדומה שנמצאת עמוק בתוכנו.

חוויה שמרגישים בתוך העצמות
למה התערוכה הזו היא יעד חובה לכל חובבת תרבות ואמנות? הסוד נמצא באקוסטיקה. כשאנחנו יושבות בתוך מערות הפעמון, אנחנו לא סתם שומעות מוזיקה אנחנו מרגישות אותה. קירות הגיר הטבעיים יוצרים תהודה (Reverb) עמוקה, חמה ועשירה ששום אולם קונצרטים מודרני, משוכלל ככל שיהיה, לא יכול לחקות. כשהצלילים של אהוד בנאי מתמזגים עם האוויר הקריר והתאורה הדרמטית שרוקדת על קירות הסלע, נוצרת מעטפת סאונד שעוטפת אותך מכל עבר.

הלב של התערוכה נמצא בעיבודים חדשים שנכתבו במיוחד עבורה, וביניהם ביצוע מרגש לשיר האלמותי "עטוף ברחמים". השיר, שכתב בנאי בהשראת בדיקת האולטרסאונד של בתו הבכורה, מקבל כאן משמעות פיזית כמעט את יושבת בתוך מערה, עטופה בסלע ובצליל, ומרגישה את החיבור הזה בין הקדום לחדש.
הטיפ שלי לערב המושלם
אל תגיעו רק בשביל התערוכה, תגיעו בשביל החוויה. כדי להפוך את הביקור לערב בלתי נשכח, רשות הטבע והגנים מאפשרת להזמין מראש מארזי פיקניק מפנקים. דמיינו את זה: אתם מגיעיםה למרכז השירות, אוספים את המארז שלכם, ומוצאים פינה קסומה ומוארת בלב הטבע, ממש ליד המערות. יין טוב, אוכל משובח, והשקט של בית גוברין בלילה זו הדרך הכי טובה להיכנס למצב של השראה טהורה לפני שנכנסים למערה.
בתוך החשיכה היחסית, כשהאור מאיר את הסדקים העתיקים באבני הגיר והצליל השמיני מתחיל להדהד תשכחו את הלחץ של העבודה, את הטלפון, את רשימת המטלות וותתמסרו.

המוזיקאי והיוצר, אהוד בנאי: "בביקור הראשון שלי במערה הייתה לי תחושה של מעבר לממד שונה, כמו כניסה אל רחם ענק. הגמרא מספרת שלעובר ברחם אמו יש את התודעה הגבוהה ביותר. חשבתי על זה שאנשים כמו אליהו הנביא ורבי שמעון בר יוחאי חוו חוויות מיסטיות גבוהות דווקא במערה. ומכאן עלה הרעיון ליצור סיפור מסע, בדיבור בצליל ובמראה, על מעברים: מהיריון ללידה, ממציאות לחלום, מהחיים אל מה שמעבר להם, ממעגל של שבעה ימים ושבעה צלילים אל היום השמיני, ואל הצליל השמיני".

אמן הוידאו-ארט, רונן תנחום: "בשבילי היצירה הזו התחילה בכלל מהטקסט של אהוד עוד לפני שהייתי במערה ולפני ששמעתי את המוזיקה. כבר במילים שלו הרגשתי שער לזיכרון ילדות לזמן פנימי ולממד רוחני, וכשנכנסתי למערת הפעמון היה לי ברור שהעבודה צריכה להתמסר לטבע ולאורגניות של החלל. המערה לא הרגישה כמו רקע או מסך אלא כמו מקום חי עם קצב חומר ונשימה משלו ורציתי לבנות מערכת חזותית מבוססת בינה מלאכותית שלא משתלטת על המקום, אלא לומדת להקשיב לו ולהיטמע בו דרך אור דימוי ותנועה. הקול של אהוד הוא הלב האנושי של המסע הזה. הזיכרונות, הסיפורים והמוזיקה שלו פותחים בתוך המערה שכבות של חלום אמונה וזמן. מתוך המפגש הזה נולדה עבודה של ארבעים דקות, בין טבע זיכרון ומכונה שבה כל מקרן מחזיק נקודת מבט אחרת וכל המערה הופכת לגוף אחד משתנה".

מנהל הגן הלאומי בית גוברין ומייסד גלריית מערת הפעמון ברשות הטבע והגנים, תומר סרגוסטי:
"התערוכה במערת הפעמון מאפשרת לנו בכל שנה לחשוף את המקום מזווית חדשה ולהעניק למבקרים חוויה המשלבת בין מורשת, טבע ותרבות. "הצליל השמיני" היא תערוכה ייחודית שנבנתה מתוך המפגש של האמנים עם מערת הפעמון ועבור החלל הייחודי שלה. החלל, האקוסטיקה, עבודת הוידאו-ארט והאווירה של המערה מתחברים יחד ומזמינים את הקהל למסע רגשי וחושי בלב אחד מאתרי המורשת המרשימים בישראל. כדי להשלים את חוויית הביקור, ניתן ליהנות גם ממארזי פיקניק מפנקים בהזמנה מראש, המאפשרים לבלות ערב שלם של טבע, תרבות והנאה בלב הנוף הייחודי של הגן הלאומי בית גוברין".

אודות הצליל השמיני
התערוכה נולדה מתוך המפגש בין החלל האקוסטי והחזותי המרשים של מערות הפעמון, לבין עולמות התוכן של השניים. בחיבור בין הטקסטים והשירים המוכרים של בנאי לאמנות הווידאו המופשטת של תנחום, נפתח שער למסע דמיוני ומהפנט בעקבות הזיכרון הקדום ביותר של האדם – תשעת החודשים ברחם האם, המרחב שבו נטמן הפוטנציאל לרגשות ולחוויות שילוו אותנו לאורך החיים. המפגש בין המערה הקדומה, המוזיקה והוידאו ארט יוצר כמעין חוויה על טבעית, הנעה בין המוכר לנסתר, בין זיכרון לחלום ובין העולם החיצוני למרחב הפנימי.
"הצליל השמיני", מתייחס אל מה שנמצא מעבר למעגלי הזמן והמוזיקה המוכרים לנו. מעבר לשבעת ימי השבוע ולשבעת התווים. זהו תדר שאוזן האדם אינה מסוגלת לשמוע באופן פיזי, המסמל תודעה נסתרת, זיכרון עמום וקול דממה דקה. המבקרים במערות יוזמנו להיכנס למרחב פנימי שבו החשיכה מוארת מבפנים, מתוך שקט עמוק, שכחה והיזכרות.
עבודת הוידאו של רונן תנחום מתחקה אחר תהליך התהוות זיכרון ורגע השכחה, דימויים מופשטים אשר הופכים בהדרגה לתמונה ולאחר מכן מתפוגגים. השירים והטקסטים של אהוד בנאי נוגעים במסע של העובר כאפשרות לחצות את מרחבי הזמן והמקום, בדומה לחלום. יחד הם יוצרים חוויה חושית ופואטית המבקשת לדמות את השהות במרחב הרחמי: חשיכה מוארת מבפנים, הזנה והגנה, שקט עמוק והקשבה.
"הצליל השמיני" הינה התערוכה השביעית במספר המוצגת במערות הפעמון מאז הפיכתן לחלל תצוגה ייחודי לאמנות עכשווית. גם השנה, המפגש בין המערות הקדומות, התאורה, הסאונד והדימוי הופך את הביקור הלילי במתחם מערות הפעמון לחוויה חד פעמית של טבע, מורשת ותרבות.

התערוכה "הצליל השמיני" תתקיים בגן הלאומי בית גוברין מתחם מערות הפעמון ותוצג החל מחודש יולי 2026 ועד סוף נובמבר 2026.
התערוכה תוצג בשעות הערב בין השעות 19:00-23:00, כאשר הכניסה האחרונה לאתר בשעה 21:00.
חודש יולי – בימים רביעי, חמישי ומוצאי שבת. (למעט יום רביעי, 22/7 , ערב תשעה באב)
אוגוסט – בימים שלישי, רביעי, חמישי ומוצ"ש וימי שני בשבועיים האחרונים בלבד.
ספטמבר – בימים חמישי, מוצ"ש (מלבד 12.9, 26.9) ובמהלך חול המועד סוכות.
אוקטובר – חמישי ומוצ"ש (מלבד 3.10).
נובמבר – חמישי ומוצ"ש.
השהייה בתערוכה אורכת כ-35 דקות, משך הביקור כולו כולל טיול במערות הפעמון כשעה ורבע.
הטיול בגן הלאומי בשעות החשכה יתאפשר במתחם מערות הפעמון בלבד.
לרכישת כרטיסים יש להיכנס לאתר רשות הטבע והגנים: https://parks.qrd.by/by10a8
אמנים: אהוד בנאי ורונן תנחום | אוצרת: הילי וורטמן מויאל | ניהול אמנותי: יאיר מוס | ניהול פרויקט: כרמי וורטמן | מנהל הגן הלאומי בית גוברין ומייסד הגלריה: תומר סרגוסטי | צוות ההיגוי, רשות הטבע והגנים: אור כהן, דינה רוזנטל, עמית לבקוב, נעמה דרור ואדר סטולרו מליחי.
סרטון: קרדיט צילום: יונתן בוגר, עריכה: דור רביבו, נמרוד רוזנברג.




